Mathem för hemtjänsten

Mathem för hemtjänsten

Med ett konto för hemtjänstbrukare på Mathem underlättas inköp av matvaror, förbrukningsartiklar och apoteksvaror.

Genom att handla från hemmet kan ni i lugn och ro hitta den mat och övriga varor brukaren vill köpa hem och samtidigt hitta det bästa priset. Vill brukaren handla riktigt billigt så kan ni kika bland varorna som är på extrapris).


Även hemtjänstpersonalens arbete underlättas med hemleverans då det både sparar tid och innebär färre tunga lyft. Brukaren behöver inte heller lämna ifrån sig vare sig kontokort med kod eller kontanter för att handla, vilket såklart kan kännas tryggt.


Information om matdistribution till hemtjänstbrukare hittar du på din kommuns hemsida.

INNEHÅLL Fördelar Bli kund - registrera ny brukare Vad kostar det Så handlar man Betalning Leverans Hitta varor i butiken Kontakt Bra att veta

Relaterat: Mathem för företag, Se vart vi kan leverera

Fördelar

Det finns många fördelar med att handla hos oss. Du säkerställer enkelt att brukaren får hem rätt mängd mat till rätt pris. Du som hemtjänstpersonal har även möjlighet att hjälpa brukaren hitta nya spännande varor, matig fakta och inspiration av våra många recept.


- Enklare – handla hemifrån

- Säkrare – lämna inte ut kontanter eller kreditkort

- Bättre arbetsmiljö – färre lyft för personalen, mer tid för brukaren


Enklare

Hitta allt på en plats. Upptäck varor, extrapriser, apoteksvaror, tips (och recept) om specialkost och näringsrik mat. Du som inte kan eller orkar ta dig till en affär kan istället ta del av utbudet via bilder, samt se priser och erbjudanden online. Att handla online via Mathem är tidsbesparande, och du slipper bära hem tunga kassar. Du kan handla precis hur mycket du vill – lådorna levereras direkt hem till din dörr.


Säkrare

Du behöver inte lämna ifrån dig eller hantera kontanter, kontokort eller koder till någon annan när du handlar online. Alla Mathems bilar har kyl och frys installerade, vilket innebär att alla typer av varor kan beställas oavsett väder och årstid. Varorna levereras i en obruten kyl- och fryskedja, hela vägen hem till din dörr.


Bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljön för personalen blir bättre. Risken för arbetsskador för personalen minskar då de inte behöver bära på tunga matvaror hela vägen från en fysisk butik.

Bli kund - så registrerar du en ny brukare

Så här enkelt registrerar du en ny brukare och börjar handla.

Detta gäller både vid uppstart och för att lägga till nya brukare och är viktigt för att det ska stämma med rätt avtalsvillkor och betalsätt. Om ni inte har ett pågående samarbete eller avtal hos oss så börjar ni med att kontakta våra Public Bid Managers Bianca Nilsson eller Mats Andersson.


Fyll i uppgifter För att registrera en brukare som kund måste man först ladda ned och fylla i en excelfil med brukaruppgifter (se instruktioner nedan), flera brukare kan läggas till i samma excelfil.


Skicka in Maila filen till Mathems kundtjänst på mailadressen nykund@mathem.se.


Konto skapas Kundtjänst skapar kontot och skickar över inloggningsuppgifterna.

Fylla i excel-fil med brukaruppgifter

Område Fyll i vilket område brukaren tillhör, om det finns flera hemtjänstområden inom kommunen.


Namn och leveransadress Fyll i namnuppgifter och leveransadress. Leveransadress kan vara hemadress eller till en hemtjänstlokal.


Telefonnummer Fyll i telefonnummer och kontrollera att rätt nummer skrivs in på rätt plats. Först skriver ni in telefonnumret till brukaren (om hen vill och kan ta emot samtal från Mathem), sedan till kontaktpersonen inom hemtjänsten. Chauffören kommer vid behov ringa det här numret vid leveranstillfället.


Övrig information Kontrollera den rödmarkerade texten i excelfilen för att inte missa något viktigt. Det är till exempel bra att fylla i om chauffören behöver känna till något om brukaren vid leveransen. Kanske vill ni att chauffören ska ringa på dörren flera gånger? Skriv då in det.


Vart fakturan ska skickas Fyll i det gula avsnittet för om fakturan ska skickas till anhörig eller god man istället för till brukaren.

Vad kostar det

Det vanligaste är att brukaren betalar för maten de handlar och kommunen/bolaget betalar en avtalad fast avgift per leverans. Kontakta Mathems avtalsansvariga för mer information.

Så handlar du

Så här enkelt handlar du hos oss.

Så handlar du

Logga in

Logga in med mejladress och lösenord i vår app, eller via vår hemsida där du hittar “Logga in” uppe i det högra hörnet.


Lägg varor i varukorgen

Välj att lägga en vara i varukorgen genom att klicka på plustecknet vid varan. Ändra antal med plus och minus. Varorna hamnar i varukorgen som ni ser längst ner till höger i telefonen via appen eller uppe till höger på hemsidan (via dator).


Slutför köpet


Kontrollera varukorgen Titta igenom innehållet i varukorgen och när ni är nöjda klickar ni på ”Till kassan”. Ni kommer då först till en sida med tips på fler varor och en knapp för att gå vidare till kassan. Klicka på knappen för att gå vidare till kassan.


Kontrollera leveransadress Kontrollera under leveranssätt att leveransadressen är rätt och att den är förvald. Klicka på “Ändra” om något behöver ändras eller om ni vill lägga till en ny adress.


Meddelande till chauffören Lägg till engångsmeddelande till chauffören om det behövs. Kanske är brukaren borta vid leveranstiden och vill få lådorna placerade utanför dörren? Ni kan inte önska en specifik leveranstid inom tidsintervallet.


Välj leveranstid Välj brukarens leveranstid inom avtalade tider. Valet måste ske senast klockan 13 dagen innan leverans för att kunna levereras dagen efter. Är leveranstiden fullbokad eller inte går att välja ringer ni Mathems kundtjänst på 020-15 10 10.


Märkning av lådor Om leveransen ska gå till en hemtjänstlokal kan vi hjälpa till att märka upp lådorna med brukarens namn. Ta kontakt med vår kundtjänst om ni önskar detta.


Betalsätt Dubbelkolla att det ikryssade betalsättet är månadsfaktura eller samlingsfaktura. Brukaren kan också handla med Klarnas standardfaktura eller kort, men då krävs Bank-ID.


Läs mer om olika betalsätt under “Betalning” längre ned på sidan.


Slutför köpet Klicka sedan på “Slutför köp”. Ni hittar den slutförda beställningen under “Beställningar” på "Ditt konto". Här ser ni också ordernumret.


Om ni får upp ett felmeddelande eller att beställningen behandlas ska ni ringa Mathems kundtjänst på 08 507 803 61.

Betalning

Betalsättet som är förvalt är månadsfaktura, brukaren kan också välja kortbetalning om det önskas men då krävs BankID.


Betala mot faktura

Om ni valt samlingsfaktura eller månadsfaktura så faktureras brukaren månadsvis, den sista varje månad. Alla köp under månaden betalas alltså vid ett tillfälle. Brukaren har då 30 dagar på sig att betala.


Alla fakturor skickas i pappersform om inget annat bestämts. I fakturan finns en sammanställning av alla köp och om det finns eventuella tillgodobelopp. Det skrivs som “Kredit” med ett minustecken framför.


Behöver ni ändra några uppgifter? Kontakta Mathems kundtjänst för att ändra fakturauppgifter. Alla andra kunduppgifter ändrar ni själva genom att gå in på “Min sida”, “Profil” och sedan “Adresser”. Här kan ni också lägga till eller ta bort telefonnummer.


Betala med bankkort

På Mathem kan du också välja att betala direkt med betalkort.

Hitta varor / sortiment

Sökruta och filter Det absolut enklaste sättet att handla är att använda sökrutan. Skriver ni in "bröd" och trycker på “Sök” så kommer alla bröd visas. Uppe i det högra hörnet i appen, och på vänster sida via hemsidan kan ni filtrera för att få en bättre sökning. Kanske är ni på jakt efter glutenfritt bröd? Det går också att söka på varumärke eller sort, till exempel "Lingongrova".


Kategorier Ni kan handla från butikens kategorier som ni hittar till vänster i appen eller under sökrutan på hemsidan. Här kan ni välja till exempel frukt och grönt och sedan mer specifikt vad ni är på jakt efter.


Specialmat / specialkost På Mathem har vi ett brett utbud av specialmat som är särskilt efterfrågat bland äldre med exempelvis tugg- och sväljsvårigheter. I vårt specialmatssortiment finns bland annat konsistensanpassad och proteinberikad kost, ett brett utbud av timbalkost, puréer, soppor, varmrätter och desserter.


Extrapriser och erbjudanden Ni kan enkelt hitta alla extrapriser under ”Erbjudanden” i toppmenyn. Varumärken med en lägre prisbild är bland annat Garant och Eldorado.


Multipriser och flerpack Det finns ofta multipriser på Mathem, till exempel två gurkor för 10 kr. Köper ni då en gurka får ni betala ordinarie pris. Lägger ni istället tre gurkor i varukorgen får ni betala 10 kr för två gurkor och sedan ordinarie pris för den sista.


Notera också att det läggs till två gurkor i varukorgen när ni klickar på gurkan eftersom det är multipris. Vill ni ändra antal så görs det enkelt genom att trycka på plus eller minus.


TV-guiden och tidningar I vår tidningsavdelning hittar ni bland annat TV-guiden, korsordstidningar och damtidningar. Här finns massor av intressanta specialtidningar för den som gillar att läsa.

Kontakt

Kontakta vårt anbudsteam vid eventuella frågor, eller ring vår kundtjänst på 020-15 10 10.

Bra att veta

Apoteksvaror

Missa inte möjligheten att köpa hem apoteksvaror med lådan. Hos oss kan du enkelt klicka hem vanliga apoteksvaror.


Ditt konto

Under "Ditt konto" hittar ni nuvarande och tidigare beställningar, sparade listor, förmåner, information om eventuell pant och brukarens kontaktuppgifter samt betaluppgifter.


Lösenord Om ni vill byta lösenord så gör ni det på “Ditt konto” och sedan “Ditt lösenord”.


Logga ut För att logga ut från en brukares konto klickar ni på brukarens namn och sedan “Logga ut”. Om ni vill avsluta en brukares konto ska ni kontakta Mathems kundtjänst.


Reklamera

Om en vara saknas eller är av bristande kvalitét ska en reklamation göras. Reklamation gör ni enkelt på brukarens mathem-konto, via denna länk.


Som ersättning sätts motsvarande belopp in som tillgodo på brukarens konto och dras av automatiskt vid nästa köp.


Om brukaren inte vill ha ett tillgodo så måste det meddelas till kundtjänst innan tillgodot hunnit nyttjas så fakturan istället kan justeras. Kundtjänst hjälper också till att se över möjligheterna att leverera det som saknats eller varit i dåligt skick om det är en viktig produkt för brukaren.


Om hemtjänsten av misstag beställt fel till brukaren ska reklamationen göras av hemtjänsten. Detta gör hemtjänsten genom att maila till avtal@mathem.se. Beloppet för produkten som beställts fel kommer att adderas på fakturan som skickas till kommunen, och beloppet sätts in som tillgodo på brukarens Mathem-konto.