Hej, hur kan vi hjälpa dig?

Välj kategori

Välj kategori frågor & svar

Välj kategori

Leverans

Ja - om du är privatperson! Då betalar du ingen leveransavgift alls, när du lägger din beställning senast dagen före leverans (gäller ej skärgårdsleveranser).

Beställer du till ett företag betalar du i de flesta fall en leveransavgift, som beror på vilken dag och vilket intervall du valt. I gengäld får du ett antal företagsspecifika fördelar - till exempel öronmärkta leveranstider måndag förmiddag samt möjlighet till företagsfaktura.



Uppdaterad: 2018-10-29

Ja, det stämmer. Under en testpilot på Södermalm och i Danderyd kan du få möjlighet till leverans hela vägen in i din kyl. I samarbete med det digitala låset Glue Smart Lock behöver du inte längre vara hemma för att ta emot din MatHem-leverans.

Vi erbjuder denna typen av leveranser till dig som är boende på Södermalm och i Danderyd, och som har ett Glue Smart Lock installerat i ditt hem. 

Självklart kan du köpa låset på vår hemsida. Läs mer om låset här

Vill du veta mer om In-i-kylen-leveranser eller är du intresserad av att få chansen att medverka som testpilot? Kontakta gärna vår kundtjänst på 020 - 15 10 10.



Uppdaterad: 2018-06-18

Postpaket i retur är en avgiftsfri tjänst från MatHem, i samarbete med Postnord. I korthet kan du skicka dina postpaket i retur med oss, i samband med att du får leverans. Du behöver inte ens boka i förväg.

Gör så här:

  1. Dubbelkolla att paketet ska returneras via Postnord MyPack
  2. Slå in paketet enligt anvisningar från din leverantör
  3. Fäst retursedeln på paketet. Du kan oftast skriva ut en ny via din leverantörs hemsida
  4. Vi skannar paketet på plats vid nästa leverans. Du får direkt ett kvitto via SMS eller mail
  5. Lämna paketet till oss efter att du fått ditt kvitto. Detta behövs för att vi ska kunna spåra ditt paket

Notera att vi endast tar paket via Postnord i retur. Ska ditt returpaket skickas med någon annan (till exempel DHL) kan vi tyvärr inte hjälpa dig just nu.

Ytterligare information hittar du här (öppnas i eget fönster) »

 



Uppdaterad: 2018-01-02

Vad roligt att du vill beställa av oss! 

Vi levererar till Borås, Båstad, Enköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Köping, Linköping, Lund, Malmö, Motala, Norrköping, Sandviken, Stockholm, Söderköping, Södertälje, Uppsala, Västerås, Ystad. 

Gå till sidan Leveranstider för att se leveranstider för just ditt postnummer. Saknas ditt postnummer? Meddela oss här för att visa ditt intresse.

Vad kostar det (privatperson)?

När du är inloggad och gjort en beställning syns alla tillgängliga leveranstider i slutet av kassasteget. Här framgår leveranskostnad för de intervall som finns för din varukorg och ditt postnummer. Leveranskostnaden är fri för dig som privatperson, när du lägger din beställning senast dagen före leverans (gäller ej skärgårdsleveranser). Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

Vad kostar det (företag)?

Beställer du till ett företag betalar du i de flesta fall en leveransavgift, som beror på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. I gengäld har du tillgång till ett antal fördelar, till exempel exklusiva leveransintervall varje måndag förmiddag. Handlar du för minst 5 000 kr bjuder vi på leveranskostnaden. Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

 


Uppdaterad: 2018-01-02

Ja. Alla MatHems bilar är kylbilar med installerad frysbox. Vi kan alltså garantera att all din mat håller rätt temperatur hela vägen hem till din dörr – oavsett om det är kokhet sommar eller smällkall vinter.

Läs gärna mer om vår hållbarhetsgaranti på https://www.mathem.se/om-mathem/hallbarhetsgaranti (öppnas i nytt fönster).



Uppdaterad: 2018-01-02

Vi erbjuder dig möjligheten att returnera pantburkar och pantflaskor. Ersättningen för panten skänker vi till BRIS. Det går bra att sända tillbaka pant med chauffören.

Är det en stor mängd pant du skall returnera mailar du till info@mathem.se i god tid så arrangerar vi en upphämtning.

 



Uppdaterad: 2018-01-02
  1. När du befinner dig i Kassasteg kan du lägga till ett nytt adresskort eller byta din leveransadress. Ta god tid på dig så allt blir rätt. Observera att det är viktigt att alltid kontrollera att uppgifterna stämmer i ditt bekräftelsemejl.
  2. Under din nuvarande leveransadress i kassan, välj "Byt leveransadress".
  3. Välj den rätta adressen bland dina adresskort eller välj "Lägg till leveransadress" och ange de uppgifter som efterfrågas.
  4. Välj "Spara adress".
  5. Viktigt: Avsluta med "Bekräfta ändring" under den nu, rätta leveransadressen högst upp till vänster. 
  6. Leveransintervallen uppdateras mot den nya adressen och därefter väljer du ett önskat intervall och bekräftar köpet längst ner på sidan.
  7. Kontrollera alltid i ditt bekräftelsemejl att uppgifterna stämmer. 

Vid ditt första köp mot Klarna faktura levereras ordern till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäll. När du tar emot varorna måste du uppvisa legitimation och signera leveransen.



Uppdaterad: 2018-01-18

Alla ordrar plockas i våra lager av vår egna plockpersonal och levereras i kylbilar av chaufförer anställda av MatHem. Vi håller en obruten kylkedja från vårt lager via våra miljövänliga dieselbilar hem till dig.

I våra kylbilar packas upp till 30 st ordrar vilket betyder att en lastbil motsvarar 30 st separata resor som våra kunder annars skulle ha gjort.

Vi använder moderna lastbilar och planerar våra leveransvägar så miljövänligt som möjligt. Bilarna går efter optimerade körturer för att minska utsläpp i mesta möjliga mån. Bilarna är utrustade med frysskåp och ingen onödig kolsyreis används.



Uppdaterad: 2016-06-21

Nej, det kan du tyvärr inte.

Som kund förbinder du dig att ta emot varorna vid det intervall du angett. Ändringar kan endast göras fram till den tid som gäller för ditt valda intervall - normalt vid midnatt dagen före leverans, men i vissa fall upp till midnatt två dagar före leverans. Det finns ingen möjlighet att ändra leveranstid samma dag.

Vi ansvarar inte för om leverans uteblir på grund av att ingen är hemma. Kontrollera därför mycket noga att leveransintervall och adress stämmer innan du bekräftar din order samt i din orderbekräftelse. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.

 

 



Uppdaterad: 2018-01-02

Du kan normalt beställa din order fram till midnatt dagen före leverans, med följande generella undantag:

  • Tidiga leveranstider tisdag-lördag kan beställas fram till kl 13 dagen före leverans
  • Tidiga leveranstider söndag-måndag kan beställas  fram till midnatt två dagar före leverans
  • Färdiga matkassar måste beställas senast 7 dagar före leverans

För exakt information om sista ändringstid, gå till sidan Leveranstider och skriv in ditt postnummer. 



Uppdaterad: 2018-04-16

Samma dag-leverans gäller till en början i utvalda områden och kommer att utökas allt eftersom. Möjlighet till samma dag-leverans beror också på om det finns tillgängliga lastbilar.

Bokar du din order innan 13:00 så levererar vi på kvällen.

Se just dina möjliga leveranstider här!

 



Uppdaterad: 2016-06-21

Har du angett ett korrekt mobilnummer i kassan får du ett SMS med beräknad leveranstid på morgonen. Vid samma-dag-leverans skickas inget SMS. Uppstår en försening skickas ett nytt SMS med en ny beräknad leveranstid. 

Du kan även se din beräknade leveranstid i realtid när du är inloggad på Min Sida eller i vår app. 

Observera att du förbinder dig att ta emot varorna under hela det valda leveransintervallet. Den beräknade leveranstiden med sms är endast en god indikation om var ordern befinner sig i rutten. 



Uppdaterad: 2017-08-19

Som kund förbinder du dig att ta emot varorna vid angivet intervall. Samtidigt har vi förståelse för att det ibland kan ske oförutsedda händelser som försvårar mottagandet.

Finns det ingen hemma för att ta emot din order försöker chauffören ringa dig på angivet telefonnummer. Kontrollera därför ditt telefonnummer innan du lägger din order. När chauffören ringer dig kan ni komma överens om att ställa varorna utanför ytterdörren. 

Ansvaret för varorna övergår till dig när de avlämnats. Innehåller leveransen alkoholhaltig dryck och/eller receptfria läkemedel och ingen över 18/20 år är hemma tas dessa varor i retur. Om det är din första leverans mot faktura eller American Express-kort kan du på vår anmodan behöva visa legitimation och avge signatur.

Vi levererar endast ordern till den adress du angivit vid köpet. Vi har inga möjligheter att ändra i chaufförens rutt. Kontrollera därför att dina uppgifter är riktiga så att vår chaufför kommer fram. 

Vi ansvarar inte för om leveransuppgifter är felaktigt angivna med resultatet att leverans uteblir. Kontrollera därför mycket noga att dina leveransuppgifter stämmer innan du bekräftar din order. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.



Uppdaterad: 2018-01-02

Vi ansvarar inte för om leveransuppgifter är felaktigt angivna med resultatet att leverans uteblir. Kontrollera därför mycket noga att dina leveransuppgifter stämmer innan du bekräftar din order. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.

Om en order är öppen för ändringar så kan du enkelt byta leveransadress. Detta gör du i slutet av kassasteget:

  1. Logga in och gå till Min sida
  2. Klicka på din bekräftade order och välj "öppna order"
  3. I steget "Varukorgen" klickar du på en röd länk allra längst ner på sidan: Ändra leveranstid och betalning
  4. Här kan du enkelt ändra din leveransadress. Ta god tid på dig så allt blir rätt. Observera att adressen i din MatHem-profil inte per automatik är densamma som adressen i din order
  5. Under din nuvarande leveransadress i kassan, välj "Byt leveransadress"
  6. Välj den rätta adressen bland dina adresskort eller välj "Lägg till leveransadress" och ange de uppgifter som efterfrågas
  7. Välj "Spara adress"
  8. Viktigt: Avsluta med "Bekräfta ändring" under den nu, rätta leveransadressen högst upp till vänster. 
  9. Leveransintervallen uppdateras mot den nya adressen och därefter behöver du bekräfta köpet längst ner på sidan
  10. Kontrollera alltid i ditt bekräftelsemejl att uppgifterna stämmer

Obs! Ändring av leveransadress medför att tillgängliga leveransintervall kan förändras. Vid första köpet med Klarna faktura går leveransen av säkerhetsskäl till din folkbokföringsadress. Efter detta kan du välja en valfri leveransadress. 



Uppdaterad: 2018-01-18

När bilar blir fullbokade försvinner leveransintervall successivt från hemsidan. Leveransintervallen styrs av tillgång och efterfrågan och varierar beroende på postnummer och specifika varor i varukorgen.

Tillgängliga intervall kan därför snabbt försvinna vid hög efterfrågan.

Observera att det är i samband med ett köp (eller ändring av en redan bekräftad order) i inloggat läge som tillgängliga leveransintervall kan väljas och bekräftas. 

För att undvika oklarheter är det viktigt att du genast dubbelkollar orderbekräftelsen efter ditt köp. Orderbekräftelsen skickas till din mail i samma stund som du bekräftar din order på hemsidan. 

 



Uppdaterad: 2017-08-19

Vi levererar i återvinningsbara pappkassar av miljömässiga skäl. Papperskassarna är helt biologiskt nedbrytbara och går att kompostera. Pappret innehåller inga giftiga ämnen och färgen är både vattenbaserad och giftfri. Pappret är dock lite tjockare än på normala kompostpåsar så komposteringen kan ta lite längre tid.

Det går bra att returnera papperskassarna i samband med leverans så återvinner vi dessa. Vi kan ej återanvända kassarna av livsmedelshygieniska skäl.

 



Uppdaterad: 2016-06-21

Snabbare, fräschare och bättre för miljön.
Att handla på MatHem är både enkelt och bekvämt, men bäst av allt är kanske att varornas korta resväg ger både fräschare råvaror och mindre miljöpåverkan.

 

Miljöpolicy

Vi på MatHem arbetar kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan med fokus på transport, energi, dokument och förbrukningsvaror.

MatHem beaktar miljöpåverkan i varje enskild situation med en ambition om att kontinuerligt hitta lösningar med minskad eller ingen miljöpåverkan. Vår handlingsplan bygger på följande nyckelkomponenter:

  • Öka kunskapen och höja medvetenheten kring miljöfrågor inom företaget
  • Ta hänsyn till miljöaspekter i vår arbetsplanering
  • Ställa krav och samarbeta med andra företag, myndigheter och organisationer
  • Minimera de negativa effekterna på miljön från våra transporter genom effektivisering och val av transportmedel
  • Använda förbrukningsvaror som har så låg miljöpåverkan som möjligt
  • Se till att kunder får elektroniska fakturor
  • Se till att medarbetare får elektroniska lönespecifikationer
  • Minska användningen av utskrifter och i möjligaste mån använda elektroniska dokument
  • Källsortera avfall i enlighet med kommunens källsorteringsprogram
  • Följa lagar och förordningar
  • I en MatHembil får det plats 30 leveranser till våra kunder, detta innebär att vi spar upp till 30 bilresor fram och tillbaka till butiken - det kallar vi att handla smart!

 



Uppdaterad: 2016-06-15

Hittar du inte svaret på din fråga kontakta oss på telefon eller genom vårt formulär


020-15 10 10

Öppet idag 07:00 - 23:00   Visa alla tider >
Från utlandet: +46 (0)8-408 390 89

Chatta med kundtjänst

Starta chatt


Företag

Företag & upphandlingsfrågor
020-15 10 10
foretag@mathem.se