Chatta med kundtjänst

Hej, hur kan vi hjälpa dig?

Välj kategori

Välj kategori frågor & svar

Välj kategori

Vanliga frågor & svar

Postpaket i retur är en avgiftsfri tjänst från MatHem, i samarbete med Postnord. I korthet kan du skicka dina postpaket i retur med oss, i samband med att du får leverans. Du behöver inte ens boka i förväg.

Gör så här:

  1. Dubbelkolla att paketet ska returneras via Postnord
  2. Slå in paketet enligt anvisningar från din leverantör
  3. Fäst retursedeln på paketet. Du kan oftast skriva ut en ny via din leverantörs hemsida
  4. Vi skannar paketet på plats vid nästa leverans. Du får direkt ett kvitto via SMS eller mail
  5. Lämna paketet till oss efter att du fått ditt kvitto. Detta behövs för att vi ska kunna spåra ditt paket

Notera att vi endast tar paket via Postnord i retur. Ska ditt returpaket skickas med någon annan (till exempel DHL) kan vi tyvärr inte hjälpa dig just nu.

Ytterligare information hittar du här (öppnas i eget fönster) »

 

Uppdaterad: 2017-11-16

Vi ansvarar inte för om leveransuppgifter är felaktigt angivna med resultatet att leverans uteblir. Kontrollera därför mycket noga att dina leveransuppgifter stämmer innan du bekräftar din order. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.

Om en order är öppen för ändringar så kan du enkelt byta leveransadress. Detta gör du i slutet av kassasteget:

  1. Logga in och gå till Min sida
  2. Klicka på din bekräftade order och gå till kassan
  3. I varukorgsöversikten klickar du på en röd länk allra längst ner på sidan: Ändra leveranstid och betalning
  4. Här kan du enkelt ändra din leveransadress. Ta god tid på dig så allt blir rätt. Observera att adressen i din MatHem-profil inte per automatik är densamma som adressen i din order
  5. Under din nuvarande leveransadress i kassan, välj "Byt leveransadress"
  6. Välj den rätta adressen bland dina adresskort eller välj "Lägg till leveransadress" och ange de uppgifter som efterfrågas
  7. Välj "Spara adress"
  8. Leveransintervallen uppdateras mot den nya adressen och därefter behöver du bekräfta köpet längst ner på sidan
  9. Kontrollera alltid i ditt bekräftelsemejl att uppgifterna stämmer

Obs! Ändring av leveransadress medför att tillgängliga leveransintervall kan förändras. Vid första köpet med Klarna faktura går leveransen av säkerhetsskäl till din folkbokföringsadress. Efter detta kan du välja en valfri leveransadress. 

Uppdaterad: 2017-11-02

Att handla på MatHem.se är både snabbt och enkelt. Vi är största matbutiken på nätet och kan erbjuda ett stort ekologiskt utbud, fräscha varor, en tilltagen hållbarhetsgaranti och ofta leveranser samma dag. Första gången börjar du med att skapa ett konto. Det är viktigt att du är inloggad. Därefter har du hela vårt sortiment bara en knapptryckning hemifrån.

Så här går det till när du gör din beställning:

Handla

I vår matbutik har du 20 olika kategorier att välja mellan till vänster på vår sida. Välj bland över 10.000 varor. Exempel på kategorier är Frukt & Grönt, Mejeri & Ost eller varför inte Fisk & Skaldjur. Du kan även använda sökfältet längst upp på sidan för att söka efter specifika produkter.

 

Slutför beställning

I kassan granskar och slutför du din beställning. Du kan vanligtvis beställa fram till kl 23:59 för leverans dagen efter med undantag för morgonleveranser, helger, skärgårdsleveranser och vissa större beställningar. Alla tider med avvikande ändringstid är markerade med en liten klocka bredvid tiden. Håll muspekaren över klockan, så kommer information om sista ändringstid upp automatiskt.
 

Vi plockar din beställning

På leveransdagen plockar och packar vår personal dina varor. Våra plockare är utbildade i att plocka dina varor på ett så varsamt sätt som möjligt. 
 

Plockstatus via e-post

När vi plockat din beställning får du e-post med information om eventuella ersättningsvaror eller besked om någon vara är slut. Om en vara skulle vara slut försöker vi alltid kontakta dig per telefon för att föreslå en ersättningsvara.

SMS

På leveransdagen får du ett preliminärt besked via SMS när vi beräknar vara hos dig. Ditt SMS skickas till angivet mobilnummer ungefär kl 08:00 - 08:30. Den beräknade leveranstiden kan förändras beroende på trafik eller andra omständigheter. Du kan alltid se din preliminära leveranstid uppdateras i realtid på Min Sida.

Observera att du förbinder dig att ta emot varorna under hela det valda leveransintervallet. Den beräknade leveranstiden med sms är endast en god indikation om var ordern befinner sig i rutten. 

Leverans & betalning

Du betalar din order på hemsidan med det betalningsmedel du väljer. Du kan välja att betala med kort, faktura eller presentkort under fliken betalningsalternativ. 

Kort: Betalar du med kort använder du Visa, Mastercard eller American Express. 

Faktura: Betalar du med faktura använder du Klarna. Observera att första köpet med Klarna av säkerhetsskäl alltid går till din folkbokföringsadress. 

Presentkort: Betalar du med presentkort anger du presentkortet under fliken "Presentkort" under betalningsalternativ. Observera att du behöver välja kort eller faktura som betalningsalternativ för att kunna genomföra ett köp mot presentkort, även om totalsumman är 0 kr. 

 

 

Uppdaterad: 2017-11-01

Vad roligt att du vill beställa av oss! 

Vi levererar till Borås, Båstad, Enköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Köping, Linköping, Lund, Malmö, Motala, Norrköping, Sandviken, Stockholm, Söderköping, Södertälje, Uppsala, Västerås, Ystad. 

Gå till sidan Leveranstider för att se leveranstider för just ditt postnummer. Saknas ditt postnummer? Meddela oss här för att visa ditt intresse.

Vad kostar det (privatperson)?

När du är inloggad och gjort en beställning syns alla tillgängliga leveranstider i slutet av kassasteget. Här framgår leveranskostnad för de intervall som finns för din varukorg och ditt postnummer. Leveranskostnaden är fri för dig som privatperson, när du lägger din beställning senast dagen före leverans (gäller ej skärgårdsleveranser). Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

Vad kostar det (företag)?

Beställer du till ett företag betalar du i de flesta fall en leveransavgift, som beror på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. I gengäld har du tillgång till ett antal fördelar, till exempel exklusiva leveransintervall varje måndag förmiddag. Handlar du för minst 5 000 kr bjuder vi på leveranskostnaden. Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

 
Uppdaterad: 2017-11-01

Du betalar din order i kassan med det betalningsmedel du väljer. Du kan välja att betala med kort, faktura eller presentkort under fliken betalningsalternativ. All betalningsinformation är krypterad och hanteras av våra betalningsleverantörer PayEx och Klarna.

Kort: Betalar du med kort använder du Visa, Mastercard eller American Express. Vi accepterar ej Maestro eller Visa Electron. Kom ihåg att du kan spara dina kortuppgifter vid ditt köp så går det snabbare nästa gång du handlar.

Faktura: Betalar du med faktura använder du Klarna. Betaltiden är 14 dagar. Fakturan skickas ut i ett separat mail via Klarna på leveransdagen. Fakturaavgift på 29 kr tillkommer. Observera att första köpet med Klarna av säkerhetsskäl går till din folkbokföringsadress. 

Presentkort: Betalar du med presentkort anger du presentkortet under fliken Presentkort under fliken betalningsalternativ. Observera att du behöver välja kort eller faktura som betalningsalternativ för att kunna genomföra ett köp mot presentkort, även om totalsumman är 0 kr. 

 

Uppdaterad: 2017-11-01

Vi har slopat leveransavgiften till alla våra privatpersoner, som nu har fria leveranser hos oss. Dessutom satsar vi på att ha ett stort och brett sortiment så att du kan samla dina köp hos oss. Skulle du ändå handla för mindre än 700 kr tillkommer en expeditionsavgift på 95 kr.

Är det några varor du saknar i vårt sortiment så är vi tacksamma om du berättar det för oss - gärna via fliken "Lämna sortimentsförslag" ovan.

Uppdaterad: 2017-11-01

När du beställer både vin och mat skapas två beställningar – en till Winefinder och en till MatHem. Dessa två beställningar levereras sedan tillsammans av MatHem. Notera att vin endast levereras onsdag och fredag, och att det måste beställas tidigare än MatHems övriga varor.

Uppdaterad: 2017-11-01

Vi erbjuder dig möjligheten att returnera pantburkar och pantflaskor. Ersättningen för panten skänker vi till BRIS. Det går bra att sända tillbaka pant med chauffören.

Är det en stor mängd pant du skall returnera mailar du till info@mathem.se i god tid så arrangerar vi en upphämtning.

 

Uppdaterad: 2017-11-01

Winefinder har sedan år 2007 tillstånd att sälja viner från Danmark till privatkunder i Sverige. All information om vinerna kommer direkt från Winefinder och presenteras av Winefinder på MatHem.se.

Vid betalningen sker en separat beställning till Winefinder, som därefter levererar vinet från sitt lager i Danmark till MatHem, som kör det vidare till beställaren. Den del som är betalning för vinet skickas direkt till Winefinder.

För mer information om Winefinders verksamhet, kontakta deras kundtjänst på kundtjanst@winefinder.se

Uppdaterad: 2017-11-01

Vinet på MatHem.se presenteras och säljs av Winefinder, som har tillstånd att sälja vin till svenska privatkunder. För att kunna se och köpa vinet måste du ha fyllt 20 år.

För att köpa vin från Winefinder, gör så här:

  1. Gå in på MatHem.se (startsidan = Matbutiken)
  2. Klicka på "Vin från Winefinder" i  vänstermenyn (under Alla varor)
  3. Bekräfta att du är 20 år eller äldre

Därefter kan du handla vin från Winefinder, precis som du handlar mat. Den största skillnaden är att det skapas två beställningar utifrån vad du lagt i varukorgen - en till Winefinder för vinet, och en till MatHem för övriga varor.

 

Uppdaterad: 2017-11-01

020-15 10 10

Öppet idag 07:00 - 23:00   Visa alla tider >

Chatta med kundtjänst

Starta chatt

Kontakta oss

Välj avdelning