Hej, hur kan vi hjälpa dig?

Välj kategori

Välj kategori frågor & svar

Välj kategori

Vanliga frågor & svar

För iPhone:

För Android:

Ladda ned på Google Play

 

Uppdaterad: 2018-07-26

En betaversion är en testversion av en ny webbplats eller applikation. Ibland saknas viss funktionalitet och buggar kan finnas.

På MatHem Beta kan du testa att handla i vår nya butik som vi håller på att bygga just nu. Du får gärna ge oss feedback om hur du tycker att den nya butiken fungerar genom att klicka på knappen "feedback" på höger sida. Det kan vara bra att veta att några funktioner inte finns på betaversionen ännu, de kommer inom kort och de listas nedan.

Det går alltid bra att gå tillbaka till vanliga mathem.se, om du saknar någon funktion på MatHem Beta. Tänk på att varukorgen inte följer med emellan versionerna. Betalning på MatHem Beta sker via Klarna checkout. Om du byter lösenord på MatHem Beta byts det inte på vanliga mathem.se.

Funktioner som ännu inte finns på MatHem Beta, men som självklart kommer inom kort är:
- Skärgårdsleverans
- Hämta själv
- In i kylen-leverans
- Inköpslistor
- Påminnelser i kassan vad du kanske har glömt
- Vissa delar av min sida, till exempel din profil
- Vissa delar av abonnemangshanteringen
- Delikatesser och inspiration

Uppdaterad: 2018-07-26

Ja, det stämmer. Under en testpilot på Södermalm och i Danderyd kan du få möjlighet till leverans hela vägen in i din kyl. I samarbete med det digitala låset Glue Smart Lock behöver du inte längre vara hemma för att ta emot din MatHem-leverans.

Vi erbjuder denna typen av leveranser till dig som är boende på Södermalm och i Danderyd, och som har ett Glue Smart Lock installerat i ditt hem. 

Självklart kan du köpa låset på vår hemsida. Läs mer om låset här

Vill du veta mer om In-i-kylen-leveranser eller är du intresserad av att få chansen att medverka som testpilot? Kontakta gärna vår kundtjänst på 020 - 15 10 10.

Uppdaterad: 2018-06-18

Under perioden 15 juni – 15 augusti 2018 levererar MatHem vi till bryggor och båtar i Stockholms skärgård. Leveranser sker måndag - söndag, och beställningen måste ske senast kl 13:00 dagen före önskad leverans (senast fredag för leverans söndag).

Värt att notera:

  • Du får ett SMS med din beräknade leveranstid samma morgon som leveransen sker.
  • Vi levererar i hela Skärgården måndag till lördag varje vecka.
  • Söndagar levererar vi i stora delar av mellanskärgården, se karta här ». Notera att söndagsleveranser måste beställas senast fredag.
  • Leveranser av vin från Winefinder sker endast onsdagar och fredagar och måste beställas senast två dagar i förväg (senast måndag till onsdag, och senast onsdag till fredag.
  • Vi har tyvärr inte möjlighet att ta Postpaket i retur i samband med Skärgårdsleveranser.
  • Priset för en Skärgårdsleverans är i år 299 kr per leverans.

Läs gärna mer om MatHems skärgårdsleveranser här »

Uppdaterad: 2018-06-15

MatHem har inga produkter från Dr Sannas i butiken. Vi har tidigare planerat att ta in några enstaka produkter från Dr Sannas i sortimentet, men efter den kraftiga reaktionen från våra kunder har vi beslutat att inte gå vidare med det. Vi har även beslutat att se över våra rutiner gällande nya produkter.

Uppdaterad: 2018-06-04

GDPR är Europeiska unionens nya allmänna dataskyddsförordning, som ersatte den svenska Personuppgiftslagen (PuL) den 25 maj 2018. I MatHems Integritetspolicy kan du bland annat läsa vilka personuppgifter vi hanterar, hur vi skyddar dem och vilka rättigheter du har.

Du finner integritetspolicyn och annat matnyttigt som rör MatHem och GDPR på sidan www.mathem.se/gdpr

Uppdaterad: 2018-05-24

Du betalar din order i kassan med det betalningsmedel du väljer. Du kan välja att betala med kort, faktura eller presentkort under fliken betalningsalternativ. All betalningsinformation är krypterad och hanteras av våra betalningsleverantörer PayEx och Klarna.

Kort: Betalar du med kort använder du Visa, Mastercard eller American Express. Vi accepterar ej Maestro eller Visa Electron. Kom ihåg att du kan spara dina kortuppgifter vid ditt köp så går det snabbare nästa gång du handlar.

Faktura: Betalar du med faktura använder du Klarna. Betaltiden är 14 dagar. Fakturan skickas ut i ett separat mail via Klarna på leveransdagen. Fakturaavgift på 29 kr tillkommer. Observera att första köpet med Klarna av säkerhetsskäl går till din folkbokföringsadress. 

Presentkort: Betalar du med presentkort anger du presentkortet under fliken Presentkort under fliken betalningsalternativ. Hela presentkortets värde nyttjas vid ett köptillfälle. Observera att du behöver välja kort eller faktura som betalningsalternativ för att kunna genomföra ett köp mot presentkort, även om totalsumman är 0 kr. 

 

Uppdaterad: 2018-02-05

Att handla på MatHem.se är både snabbt och enkelt. Vi är största matbutiken på nätet och kan erbjuda ett stort ekologiskt utbud, fräscha varor, en tilltagen hållbarhetsgaranti och ofta leveranser samma dag. Första gången börjar du med att skapa ett konto. Det är viktigt att du är inloggad. Därefter har du hela vårt sortiment bara en knapptryckning hemifrån.

Så här går det till när du gör din beställning:

Handla

I vår matbutik har du 20 olika kategorier att välja mellan till vänster på vår sida. Välj bland över 10.000 varor. Exempel på kategorier är Frukt & Grönt, Mejeri & Ost eller varför inte Fisk & Skaldjur. Du kan även använda sökfältet längst upp på sidan för att söka efter specifika produkter.

 

Slutför beställning

I kassan granskar och slutför du din beställning. Du kan vanligtvis beställa fram till kl 23:59 för leverans dagen efter med undantag för morgonleveranser, helger, skärgårdsleveranser och vissa större beställningar. Alla tider med avvikande ändringstid är markerade med en liten klocka bredvid tiden. Håll muspekaren över klockan, så kommer information om sista ändringstid upp automatiskt.
 

Vi plockar din beställning

På leveransdagen plockar och packar vår personal dina varor. Våra plockare är utbildade i att plocka dina varor på ett så varsamt sätt som möjligt. 
 

Plockstatus via e-post

När vi plockat din beställning får du e-post med information om eventuella ersättningsvaror eller besked om någon vara är slut. 

SMS

På leveransdagen får du ett preliminärt besked via SMS när vi beräknar vara hos dig. Ditt SMS skickas till angivet mobilnummer ungefär kl 08:00 - 08:30. Den beräknade leveranstiden kan förändras beroende på trafik eller andra omständigheter. Du kan alltid se din preliminära leveranstid uppdateras i realtid på Min Sida.

Observera att du förbinder dig att ta emot varorna under hela det valda leveransintervallet. Den beräknade leveranstiden med sms är endast en god indikation om var ordern befinner sig i rutten. 

När du väljer samma dag leverans utgår inget sms med beräknad leveranstid. 

Leverans & betalning

Du betalar din order på hemsidan med det betalningsmedel du väljer. Du kan välja att betala med kort, faktura eller presentkort under fliken betalningsalternativ. 

Kort: Betalar du med kort använder du Visa, Mastercard eller American Express. 

Faktura: Betalar du med faktura använder du Klarna. Observera att första köpet med Klarna av säkerhetsskäl alltid går till din folkbokföringsadress mot legitimering.

Presentkort: Betalar du med presentkort anger du presentkortet under fliken "Presentkort" under betalningsalternativ. Hela presentkortets värde nyttjas vid ett köptillfälle. Observera att du behöver välja kort eller faktura som betalningsalternativ för att kunna genomföra ett köp mot presentkort, även om totalsumman är 0 kr. 

 

 

Uppdaterad: 2018-02-05

Vad roligt att du vill beställa av oss! 

Vi levererar till Borås, Båstad, Enköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Köping, Linköping, Lund, Malmö, Motala, Norrköping, Sandviken, Stockholm, Söderköping, Södertälje, Uppsala, Västerås, Ystad. 

Gå till sidan Leveranstider för att se leveranstider för just ditt postnummer. Saknas ditt postnummer? Meddela oss här för att visa ditt intresse.

Vad kostar det (privatperson)?

När du är inloggad och gjort en beställning syns alla tillgängliga leveranstider i slutet av kassasteget. Här framgår leveranskostnad för de intervall som finns för din varukorg och ditt postnummer. Leveranskostnaden är fri för dig som privatperson, när du lägger din beställning senast dagen före leverans (gäller ej skärgårdsleveranser). Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

Vad kostar det (företag)?

Beställer du till ett företag betalar du i de flesta fall en leveransavgift, som beror på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. I gengäld har du tillgång till ett antal fördelar, till exempel exklusiva leveransintervall varje måndag förmiddag. Handlar du för minst 5 000 kr bjuder vi på leveranskostnaden. Handlar du för under 700 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver eventuell leveranskostnad.

 
Uppdaterad: 2018-01-02

Vi har slopat leveransavgiften till alla våra privatpersoner, som nu har fria leveranser hos oss. Dessutom satsar vi på att ha ett stort och brett sortiment så att du kan samla dina köp hos oss. Skulle du ändå handla för mindre än 700 kr tillkommer en expeditionsavgift på 95 kr.

Är det några varor du saknar i vårt sortiment så är vi tacksamma om du berättar det för oss - gärna via fliken "Lämna sortimentsförslag" ovan.

Uppdaterad: 2018-01-02

Ja - om du är privatperson! Då betalar du ingen leveransavgift alls, när du lägger din beställning senast dagen före leverans (gäller ej skärgårdsleveranser).

Beställer du till ett företag betalar du i de flesta fall en leveransavgift, som beror på vilken dag och vilket intervall du valt. I gengäld får du ett antal företagsspecifika fördelar - till exempel öronmärkta leveranstider måndag förmiddag samt möjlighet till företagsfaktura.

Uppdaterad: 2018-01-02

Postpaket i retur är en avgiftsfri tjänst från MatHem, i samarbete med Postnord. I korthet kan du skicka dina postpaket i retur med oss, i samband med att du får leverans. Du behöver inte ens boka i förväg.

Gör så här:

  1. Dubbelkolla att paketet ska returneras via Postnord MyPack
  2. Slå in paketet enligt anvisningar från din leverantör
  3. Fäst retursedeln på paketet. Du kan oftast skriva ut en ny via din leverantörs hemsida
  4. Vi skannar paketet på plats vid nästa leverans. Du får direkt ett kvitto via SMS eller mail
  5. Lämna paketet till oss efter att du fått ditt kvitto. Detta behövs för att vi ska kunna spåra ditt paket

Notera att vi endast tar paket via Postnord i retur. Ska ditt returpaket skickas med någon annan (till exempel DHL) kan vi tyvärr inte hjälpa dig just nu.

Ytterligare information hittar du här (öppnas i eget fönster) »

 

Uppdaterad: 2018-01-02

Vi erbjuder dig möjligheten att returnera pantburkar och pantflaskor. Ersättningen för panten skänker vi till BRIS. Det går bra att sända tillbaka pant med chauffören.

Är det en stor mängd pant du skall returnera mailar du till info@mathem.se i god tid så arrangerar vi en upphämtning.

 

Uppdaterad: 2018-01-02

Ja. Alla MatHems bilar är kylbilar med installerad frysbox. Vi kan alltså garantera att all din mat håller rätt temperatur hela vägen hem till din dörr – oavsett om det är kokhet sommar eller smällkall vinter.

Läs gärna mer om vår hållbarhetsgaranti på https://www.mathem.se/om-mathem/hallbarhetsgaranti (öppnas i nytt fönster).

Uppdaterad: 2018-01-02

020-15 10 10

Öppet idag 07:00 - 18:00   Visa alla tider >
Från utlandet: +46 (0)8-408 390 89

Chatta med kundtjänst


Starta chatt

Kontakta oss


Välj avdelning