Hej, hur kan vi hjälpa dig?

Vanliga frågor & svar

Varje gång du handlar för minst 1500 kr (företag 5000 kr) får du tillgång till ett stort antal fria leveranstider. Men inte alla; vissa tider måste du fortfarande betala för. Till exempel söndagar och till viss del måndagar.

Anledningen är att vissa tider är mycket dyrare för oss att plocka och leverera. Istället för att ta in bemanningsfirmor, eller helt stänga dessa tider, har vi valt att ha kvar en leveransavgift, även om du handlar över 1500 kr (företag 5000 kr).

Uppdaterad: 2016-09-20

Vi vill att ni kunder ska kunna få era varor när det passar er. Även på söndagar, trots att det är mycket dyrare för oss att plocka och leverera då.

Anledningen till de högre kostnaderna, är att vi enbart arbetar med egenanställd personal som har kollektivavtal, och därmed hög OB-ersättning vid obekväm arbetstid. Det är samtidigt något vi är stolta över.

Vi skulle visserligen kunna sänka kostnaderna genom att ersätta vår personal med bemanningsföretag, eller genom att stänga söndagar som leveransdag. Men för oss är det inga alternativ. Istället har vi valt att höja leveransavgiften på de dagar som berörs av de högre kostnaderna - alltså söndagar, och till viss del måndagar.

Uppdaterad: 2016-09-06

Att handla på MatHem.se är både snabbt och enkelt. Vi är största matbutiken på nätet och kan erbjuda ett stort ekologiskt utbud, fräscha varor, en tilltagen hållbarhetsgaranti och ofta leveranser samma dag. Första gången börjar du med att skapa ett konto. Det är viktigt att du är inloggad. Därefter har du hela vårt sortiment bara en knapptryckning hemifrån.

Så här går det till när du gör din beställning:

Handla

I vår matbutik har du 20 olika kategorier att välja mellan till vänster på vår sida. Välj bland över 10.000 varor. Exempel på kategorier är Frukt & Grönt, Mejeri & Ost eller varför inte Fisk & Skaldjur. Du kan även använda sökfältet längst upp på sidan för att söka efter specifika produkter.

 

Slutför beställning

I kassan granskar och slutför du din beställning. Du kan vanligtvis beställa fram till kl 23:59 för leverans dagen efter med undantag för helger, skärgårdsleveranser och vissa större beställningar. Du kan ändra och avboka din beställning senast 23:59 dagen innan, alternativt klockan 14:00 vid morgonleverans dagen efter. Vid samma-dag-leveranser gäller andra tider. 

Vi plockar din beställning

På leveransdagen plockar och packar vår personal dina varor. Våra plockare är utbildade i att plocka dina varor på ett så varsamt sätt som möjligt. 
 

Plockstatus via e-post

När vi plockat din beställning får du e-post med information om eventuella ersättningsvaror eller besked om någon vara är slut. Om en vara skulle vara slut försöker vi alltid kontakta dig per telefon för att föreslå en ersättningsvara.

SMS

På leveransdagen får du ett preliminärt besked via SMS när vi beräknar vara hos dig. Ditt SMS skickas till angivet mobilnummer ungefär kl 08:00 - 08:30. Den beräknade leveranstiden kan förändras beroende på trafik eller andra omständigheter. Du kan alltid se din preliminära leveranstid uppdateras i realtid på Min Sida.

Observera att du förbinder dig att ta emot varorna under hela det valda leveransintervallet. Den beräknade leveranstiden med sms är endast en god indikation om var ordern befinner sig i rutten. 

Leverans & betalning

Du betalar din order på hemsidan med det betalningsmedel du väljer. Du kan välja att betala med kort, faktura eller presentkort under fliken betalningsalternativ. 

Kort: Betalar du med kort använder du Visa, Mastercard eller American Express. 

Faktura: Betalar du med faktura använder du Klarna. Observera att första köpet med Klarna av säkerhetsskäl alltid går till din folkbokföringsadress. 

Presentkort: Betalar du med presentkort anger du presentkortet under fliken "Presentkort" under betalningsalternativ. Observera att du behöver välja kort eller faktura som betalningsalternativ för att kunna genomföra ett köp mot presentkort, även om totalsumman är 0 kr. 

 

 

Uppdaterad: 2016-09-05

Du kan normalt ändra/avboka din bekräftade order fram till midnatt dagen före leverans, med följande generella undantag:

- Tidiga leveranstider tisdag-lördag kan ändras/avbokas fram till kl 14 dagen före leverans

- Tidiga leveranstider söndag-måndag kan ändras/avbokas fram till midnatt två dagar före leverans

- Färdiga matkassar måste avbokas senast 8 dagar före leverans

För exakt information om sista ändringstid, gå till sidan Leveranstider och skriv in ditt postnummer. Alla tider med avvikande ändringstid är markerade med en liten klocka bredvid tiden. Håll muspekaren över klockan, så kommer information om sista ändringstid upp automatiskt.

Uppdaterad: 2016-09-05

Vi rekommenderar att du är inloggad när du lägger en varukorg. På så sätt sparas den och du får möjlighet att återuppta den vid ett senare tillfälle.

Har din varukorg försvunnit gör du såhär:

Tryck på Min sida och därefter på Mina påbörjade varukorgar och till sist Lägg till valda varor i varukorgen.

Har du inte någon påbörjad varukorg beror det sannolikt på att du har lagt till varor i utloggat läge. Logga in och lägg varor på nytt i din varukorg.

Säkerställ att du loggar in med rätt mailadress. Har du glömt ditt lösenord återställer du det här.  

Om inget av detta fungerar kan du kontrollera att din webbläsare är uppdaterad till den senaste versionen innan du kontaktar oss för felsökning. 

Uppdaterad: 2016-09-05

Gå till Min sida när du är inloggad. Klicka på "Visa" på det stoppade abonnemanget. Där finns instruktioner hur du startar abonnemanget. Dubbelkolla gärna att det finns varor i abonnemanget.

Uppdaterad: 2016-09-05

Vad roligt att du vill beställa av oss! 

Vi levererar till Borås, Båstad, Enköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Köping, Linköping, Lund, Malmö, Motala, Norrköping, Sandviken, Stockholm, Söderköping, Södertälje, Uppsala, Västerås, Ystad. 

Gå till sidan Leveranstider för att se leveranstider för just ditt postnummer. Saknas ditt postnummer? Meddela oss här för att visa ditt intresse.

Vad kostar det? 

När du är inloggad och gjort en beställning syns alla tillgängliga leveranstider i slutet av kassasteget. Här framgår leveranskostnad för de intervall som finns för din varukorg och ditt postnummer. Leveranskostnaden beror på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. Leveranskostnaden kan skilja sig något för privatpersoner och företagskunder.

Handlar du för över 1500 kr som privatperson får du tillgång till ett antal leveranstider med leveranskostnaden 0 kr. För företag gäller 5000 kr. Handlar du för under 500 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver leveranskostnaden.

Abonnerar du på en färdig matkasse har du automatiskt fria leverans alla dagar i veckan hos oss. Detta betyder att om du har ett abonnemang på en färdig matkasse på t.ex. måndagar kan du enkelt köpa hem varor senare i veckan utan att betala någon leveranskostnad. Fria leveranser träder i kraft efter att du mottagit första matkasseleveransen. 

 

Uppdaterad: 2016-08-30

Som kund förbinder du dig att ta emot varorna vid det intervall du angett. Ändringar kan endast göras fram till 13.00 eller midnatt en till två dagar innan beroende på när leveransen är planerad eller vilka varor som är beställda. Det finns ingen möjlighet att ändra leveranstid eller chaufförsrutt samma dag.

Vi ansvarar inte för om leverans uteblir på grund av att ingen är hemma. Kontrollera därför mycket noga att leveransintervall och adress stämmer innan du bekräftar din order samt i din orderbekräftelse. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.

 

 

Uppdaterad: 2016-07-17

En order låser sig normalt för ändringar beroende på när du valt din leveranstid, ofta vid midnatt dagen innan leverans för beställningar dagtid på vardagar. 

Ibland uppstår dock en ovanlig bugg på hemsidan som gör ordern felaktigt låst för ändringar. Buggen gör det svårt att genomföra ett köp. Gör så här:

1. Spara din varukorg som en inköpslista. Klicka på Spara som inköpslista och döp listan till ett namn.

2. Påbörja sedan en ny varukorg.

3. Logga ut, logga in igen och öppna den sparade listan. 

Uppdaterad: 2016-06-22

Som kund förbinder du dig att ta emot varorna vid angivet intervall. Samtidigt har vi förståelse för att det ibland kan ske oförutsedda händelser som försvårar mottagandet.

Finns det ingen hemma för att ta emot din order försöker chauffören ringa dig på angivet telefonnummer. Kontrollera därför ditt telefonnummer innan du lägger din order. När chauffören ringer dig kan ni komma överens om att ställa varorna utanför ytterdörren. 

Ansvaret för varorna övergår till dig när de avlämnats. Innehåller leveransen alkoholhaltig dryck och/eller receptfria läkemedel och ingen över 18 år är hemma tas dessa varor i retur. Om det är din första leverans mot faktura eller AMEX-kort kan du på vår anmodan behöva visa legitimation och avge signatur.

Vi levererar endast ordern till den address du angivit vid köpet. Vi har inga möjligheter att ändra i chaufförens rutt. Kontrollera därför att dina uppgifter är riktiga så att vår chaufför kommer fram. 

Vi ansvarar inte för om leveransuppgifter är felaktigt angivna med resultatet att leverans uteblir. Kontrollera därför mycket noga att dina leveransuppgifter stämmer innan du bekräftar din order. Returnerade ordrar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt om du behöver hjälp.

Uppdaterad: 2016-06-17

020-15 10 10

Öppet söndag 07:00 - 23:00

Chatta med oss på MatHem

Starta chatt

Kontakta oss

Välj avdelning

;