Vanliga frågor och svar

Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna som vi stöter på. Undrar du något som du inte får svar på här, är du självklart välkommen att kontakta vår kundtjänst

Kategorier

Att handla på MatHem
Leverans
Betalning
Färdiga matkassar
Sortiment
Recept
Rabatt & Bonus
Personuppgifter & Webbläsare
Övriga frågor och svar

Att handla på MatHem

Levererar vi till dig?

Vi levererar till Stor-Stockholmsregionen, Uppsala, Göteborg, Borås, Malmö, Lund och Helsingborg.
Gå till sidan 
Leveranstider för att se just dina leveransintervall.

Var ser jag min order?

För att se dina ordrar krävs det att du är inloggad i din profil. Klicka på "Logga in" högst uppe till höger.
På "Min sida" ser du din orderhistorik, aktuella ordrar, abonnemang och inköpslistor.

Hur ändrar jag en lagd order?

Du kan ändra en lagd order senast 23:59 dagen innan leverans. 

Gör så här:

Logga in på din profil på MatHem. Ett grönt fält visas högt uppe på skärmen där du kan klicka dig vidare till din order. Du kan även finna din order på "Min sida".

När ordern är öppnad kan du lägga till/ta bort varor. När du är färdig klickar du på "Bekräfta ändringar". En ny orderbekräftelse skickas då till din mail.

Vill du ändra tidsintervall eller adress klickar du på "Ändra leveranstid och adress". Glöm inte att bekräfta ändringarna längst ner genom att klicka på "Bekräfta köpet här".

Hur avbokar jag en order?
Gör så här:

Logga in på din profil på MatHem. Ett grönt fält visas högt uppe på skärmen där du kan klicka dig vidare till din order. Du kan även finna din order på "Min sida". Klicka sedan på "Avboka" till höger.


Vid avbokning av en order innehållande någon av våra färdiga matkassar måste detta göras 8 dagar innan leveransdag.
Övriga ordrar går bra att avboka senast före midnatt dagen innan leverans.

Hur gör jag en reklamation?

Kontaktar vår kundtjänst direkt på 020-15 10 10 eller via mejl info@mathem.se så hjälper vi dig med ditt ärende. Vi tillämpar nöjd kundgaranti och uppskattar alltid att du hör av dig till oss.

Kan jag göra egna inköpslistor?

Ja, du kan göra egna inköpslistor genom att fylla din varukorg med de varor som du önskar för den specifika listan. När fyllt varukorgen med alla varor du vill ha med i listan, döper du den till att namn. Det kan vara tvätt & disklista, sommarfestlista, fredagsmyslista.
Nästa gång hittar du listan under fliken Inköpslista under Min sida. När du tagit upp den är det bara att lägga den i varukorgen.

Behöver jag handla på MatHem för att dra nytta av sidan?

Nej, det finns väldigt många funktioner du kan utnyttja utan att handla från MatHem, allt ifrån olika recept till att få en färdig inköpslista utifrån de recept du vill laga samt övriga varor du skall handla. Lägg varorna i varukorgen och skriv ut som en inköpslista. Varukorgen kan du också sortera på kategorier eller produkter. Du kan också spara ner din inköpslista för att använda senare.

Så plockas din order

Nedan visas hur det går till när vi plockar din order.


Leverans

Vart levererar MatHem?

MatHem levererar inom större delen av StockholmUppsalaGöteborgMalmöLund och Helsingborg. Se dina möjliga leveranstider. Om vi ännu inte levererar till dig kan du registrera en profil hos. Då kommer vi kontakta dig så fort vi börjat med leveranser i ditt område.

Vad kostar en leverans?

Leveranskostnaden varierar från 39kr beroende på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. 
Gå till sidan Leveranstider för att se dina möjliga leveranstider och kostnader. 

Leveranser för beställningar över 1500 kr är kostnadsfria. 
Handlar du varor för under 500 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver leveranskostnaden.

Abonnerar du på en färdig matkasse ingår ett Leveranskort Guld värde 1595kr och ger dig FRIA leveranser mån-fre hos oss. Detta betyder att om du har ett abonnemang på en färdig matkasse te.x måndagar kan du enkelt köpa hem varor senare i veckan utan att betala någon leveranskostnad. Fria leveranser träder i kraft efter att du mottagit första matkasseleveransen.

Dessutom erbjuder vi förmånliga leveranskort som ger dig fria leveranser för ett fast pris för dig som väljer att veckohandla hos oss.

När kan jag tidigast få leverans från MatHem?

Vi levererar nästa dag. Vi måste ha din order senast 23.59 dagen innan leverans för att du ska få varorna dagen efter, men ju tidigare du beställer ju säkrare är du på att få just den leveranstid som du önskar. Observera att de färdiga matkassarna måste beställas minst 7 dagar innan leverans då vi förbeställer innehållet en vecka innan.

När kommer mina varor?
Vi levererar dina varor inom ditt valda intervall. Gå till sidan för Leveranstider för att se när du kan få leverans i ditt område.
Ange ditt mobilnummer i din profil så skickar vi ett SMS på morgonen med ungefärlig leveranstid.
Hur gör MatHem om en vara skulle ta slut i lager som jag beställt?

Om det finns en likvärdig vara så ersätter vi varan med den. Annars drar vi av varans belopp på det totala beloppet. Skulle ersättningsvaran vara billigare än den du beställt får du mellanskillnaden tillbaka. Skulle den vara dyrare bjuder vi på mellanskillnaden.

Hur transporteras min order?

Din order transporteras i våra kyl- och frysbilar i obruten kylkedja. Bilarna är utrustade med frysskåp och ingen onödig kolsyreis används. Bilarna går efter optimerade körturer för att minska utsläpp i mesta möjliga mån.

Vi packar din order i miljövänliga papperskassar.

Betalning

Hur betalar jag?

Du betalar enkelt och säkert online med ditt Visakort, Mastercard eller American Express. 
Vi erbjuder även fakturering via Klarna med 14 dagars betaltid. När du avslutar ditt köp väljer du betalningsmetod.

Hur fungerar fakturabetalning hos Er?

När varorna är plockade och klara skapas fakturan. Det slutgiltiga beloppet är detsamma som i din orderbekräftelse eller lägre om vi har slut i lager på någon produkt alternativt tagit en billigare ersättningsvara. Fakturan kommer bifogad i mailet som heter "Din order är plockad". Du har sedan 14 dagar på dig att betala fakturan. En fakturaavgift på 29kr tillkommer. Du kan även hitta fakturan på "Min sida" under "Mina ordrar".

Saknar du din faktura eller behöver får mer information om just din faktura är du välkommen att ringa direkt till Klarna på 08-120 120 10.

När dras pengarna från mitt konto?

Pengarna reserveras i samband med köpet. Beloppet dras sedan inom ett par dagar efter leveransen. Det slutgiltiga beloppet kan vara mindre än det reserverade om vi har slut i lager alt. tagit en billigare ersättningsvara.

Vid kortköp kontrollerar vi om det finns täckning för köpet eller uttaget. När denna kontrollfråga görs reserveras alltså motsvarande belopp på kontot. Pengarna finns alltså kvar på ditt konto men är låst att disponera.

Banken avvaktar sedan en definitiv bekräftelse på att köpet gick bra. Detta görs vid leveransdagen. Först därefter bokförs det reserverade beloppet som en transaktion och saldot påverkas definitivt.
Det sker normalt inom fem bankdagar, men det kan dröja längre beroende på vilken bank du har.

Vad händer om priserna ändras på en vara?

Priserna uppdateras dagligen, det priset som du får betala är det som gäller vid beställningen, dvs. går det upp eller ner efter att du beställt varan betalar du det pris som angavs då varan beställdes.

Skulle du ändra i en redan bekräftad order uppdateras priserna till dagsaktuella.

Hur ändrar jag kortuppgifter i mitt abonnemang?

1. Klicka på ”Min sida” högst uppe i högra hörnet. 
2. Klicka på ”Visa/Ändra” till höger om det abonnemang som du vill ändra.
3. Klicka nu på ”Ändra betalning” till höger så öppnas betalningsmenyn upp.
4. Här kan du nu ändra betaluppgifter. Välj mellan Faktura, Visakort, Mastercard eller American Express.
5. Klicka på "Spara" och ange sedan de erfordrade uppgifterna.

Hur tar jag bort mina sparade kortuppgifter?
Vill du radera dina sparade kortuppgifter klickar du på "Min sida".
Klicka sedan på "Min profil" till vänster.
Nu kan du klicka på "Ta bort sparade kortuppgifter" så raderas dina kortuppgifter.
Nya kortuppgifter kan nu sparas nästa gång du beställer.

Färdiga matkassar

Färdiga matkassar

Vi har flera olika färdiga matkassar som underlättar din vardag.
Hälsosam och barnvänlig mat - menyerna är framtagna av Mari Bergman, utbildad kock, och Julia Olsson, utbildad nutritionist. Vi bjuder även in gästkockar som får sätta sin prägel på matkassarna. Erik Lallerstedt, Plura Jonsson, Paulo Roberto och Tommy Myllymäki är bara några i raden av fantastiska kockar vi samarbetat med.


Tastelines 5-dagarskassen, gott, snabbt och lättlagat. 5 middagar för 4 personer där alla kan vara med och laga maten.

Tastelines 3-dagarskassen är en matkasse som erbjuder en lösning med tre färdigplanerade middagar för 4 personer. Rätterna är snabblagade och passar både barn och vuxna, stora som små.

Tastelines Barnkasse är vår matkasse anpassad för barn, näringsrika och varierade måltider - gott, snabbt och lättlagat. 5 middagar för 4 personer där alla kan vara med och laga maten.

Om man föredrar ekologiskt kan man beställa ekologisk 5-dagars och 3-dagarskasse.  Här kan du läsa mer om våra färdiga matkassar och kommande veckors receptblad. Viktigt att veta är att de färdiga matkassarna måste beställas minst 7 dagar innan leverans. Detta för att vi förbeställer ingredienserna som ska ingå i matkassen.

Så beställer du en färdig matkasse

Leta upp vilken matkasse du vill beställa genom att klicka på "Matkasse" i toppmenyn och sedan på "Beställ". Fortsätt till kassan och klicka på "Välj leverans och betalning". För att få prova-på-priset på första matkassen väljer du alternativet "Abonnemang" under rubriken Leveranstid. Ställ in abonnemanget på vilken dag, tidsintervall och hur ofta du vill ha matkassen. Acceptera de allmänna villkoren och klicka på "Bekräfta köp" längst ner.

Sortiment

Har ni ekologisk mat?

Ja, vi har ett stort ekologiskt utbud. Av vårt sortiment på tusentals varor har vi hundratals ekologiska, vilket är ett av Sveriges största utbud av ekologisk mat på nätet.

Hur vet jag om en vara finns i lager eller inte?

Vår målsättning är att de varor som syns på hemsidan skall finnas i lager, men tyvärr kan de ibland ta slut innan vi hunnit plocka din beställning. I dessa fall försöker vi ersätta den saknade varan med en liknande vara.

Saknar du en vara i vårt sortiment?

Saknar du en vara i vårt sortiment är du välkommen att mejla oss, så ska vi försöka ta in vara i vårt sortiment.

Använd vårt formulär för att tipsa oss om nya varor vi ska ta in till butiken här.

Recept

Hur väljs varorna till de recept som jag valt?

Produktvalen är baserade på de val som du gjort under din profil, dvs. har du valt ekologiskt väljs i första hand ekologiska varor, har du valt ekonomipack väljs det i första hand etc. Har du inte gjort något val alls föreslås vi den mest köpta varan.

Hur byter jag ut en vara i ett recept?

När du tagit upp receptet så klickar du på den vara som du vill byta ut så får du andra motsvarande produkter som du kan byta med.

Hur räknas pris per portion fram?

Vi tittar på den mängd av varan som används, dvs. behövs det t ex 4 hg spaghetti och förpackningen är 5 hg, så räknar vi kostnaden för de 4 hg i receptet. Det som är över kan du använda senare.

Rabatt & Bonus

Hur registrerar jag en Rabattkod?

Innan du godkänner din betalning anger du rabattkoden i kolumnen "Har du en rabattkod? Klicka här” uppe till höger, klicka sedan på ”OK” och kontrollera att rabatten dras av korrekt innan du godkänner din order.

Hur registrerar jag en Rabattkod på en redan lagd order?

För att lägga till en rabattkod i en kommande order gör du enligt följande:

Logga in på din profil på MatHem. Ett grönt fält visas högt uppe på skärmen där du kan klicka dig vidare till din order. Du kan även finna din order på "Min sida".

Klicka sedan på "Ändra leveranstid och adress". I kolumnen "Har du en rabattkod? Klicka här" som du finner uppe till höger på sidan anger du din rabattkod. Kontrollera att alla uppgifter stämmer, tidsintervall och dag. Godkänn MatHems Allmänna Villkor och klicka till slut på ”Bekräfta köpet här”.

Hur registrerar jag en Bonuskod?

Innan du godkänner din betalning klickar du på ”Har du en bonuscheck? Klicka här” uppe till höger. En kolumn visar sig, här fyller du in din Bonuskod. Klicka på ”OK” och kontrollera att din bonus dras av korrekt innan du godkänner din order.

Hur registrerar jag en Bonuskod på en redan lagd order?

För att lägga till en bonuskod i en kommande order gör du enligt följande:

Logga in på din profil på MatHem. Ett grönt fält visas högt uppe på skärmen där du kan klicka dig vidare till din order. Du kan även finna din order på "Min sida".

Klicka sedan på "Ändra leveranstid och adress". I kolumnen "Har du en bonuscheck? Klicka här" som du finner uppe till höger på sidan anger du din bonuskod. Kontrollera att alla uppgifter stämmer, tidsintervall och dag. Godkänn MatHems Allmänna Villkor och klicka till slut på ”Bekräfta köpet här”.

 

Hur ändrar jag innehållet i ett abonnemang?

För att lägga till/ta bort varor i ditt abonnemang gör du såhär:

1. Klicka på ”Min sida” högst uppe i högra hörnet. 
2. Klicka på ”Ändra” till höger om det abonnemang som du vill ändra.
3. Klicka nu på ”Öppna abonnemanget för att lägga till varor”.
4. På så sätt har du öppnat upp ditt abonnemang och befinner dig i abonnemangets varukorg.
5. Nu letar du upp de varor du önskar köpa och lägger till dessa i varukorgen. När du är klar klickar du på ”Spara ändringar”.

Tar ni emot returpant?

Vi erbjuder dig möjligheten att returnera pantburkar och flaskor. I Sthlm hämtar vi pant varje torsdag, maila till info@mathem.se i god tid innan så fixar vi upphämtning. Pant i Göteborg/Skåne kan hämtas i samband med leverans. Ange då detta i meddelande till chaufför när du gör din beställning. 
Pengarna från panten går oavkortat till BRIS verksamhet – Barnens Rätt I Samhället.

Det går även bra att returnera papperkassar i samband med nästkommande leverans.

Hur fungerar MatHem´s bonussystem?

Vid varje köp du gör på MatHem får du bonuspoäng. Detta är inget du behöver aktivera, det får du automatiskt då du skapar ett användarkonto hos oss.

För varje krona du handlar för får du en bonuspoäng. Du startar automatiskt med 2000 bonuspoäng. 

Då du uppnått 2500 poäng betalar vi ut en bonus till dig på 25 kr. Du får din bonus i form av en bonuscheck som bifogas i mailet "Din order är plockad" som du får på leveransdagen.

Du kan se dina aktuella bonuspoäng under Min sida.

Bonuspoäng kan även intjänas genom att lägga upp recept på vår sida. Bonusen fungerar som så att för varje recept som köps av en annan användare erhåller du lika måna bonuspoäng som receptet kostar. 1 kr = 1 bonuspoäng. 2500 bonuspoäng ger dig en bonuscheck på 25kr.

Personuppgifter & Webbläsare

Vilka webbläsare fungerar på MatHem.se?

MatHem fungerar bäst i Safari, Mozilla Firefox, Google Chrome och Internet Explorer version 10 och uppåt.

Hur hanterar ni cookies?

MatHem använder sig av cookies för att fungera korrekt. Cookies sparas under en begränsad tid på din dator. Om du inte vill acceptera cookies kan du ställa in din webbläsare att inte acceptera cookies, eller lämna webbsidan. Om du väljer att ställa in din webbläsare att inte acceptera cookies kan vi tyvärr inte garantera att MatHem fungerar korrekt. Vi använder cookies för att du skall kunna har kvar det som du håller på med (bl.a. det som du lagt i varukorgen) även om Internet uppkopplingen bryts samt för att du skall kunna se vilka produkter och recept du nyligen tittat på. MatHem använder cookies för remarketing via exempelvis Googles displaynätverk. Det betyder att du kan se annonser från MatHem på andra sajter på Internet. 

För att stänga av funktionen för cookies i webbläsare se din webbläsares hjälpavsnitt.

Hur hanterar ni personuppgifter?

Vi lämnar inte ut några personuppgifter till någon annan part utan ditt medgivande. Ditt kortnummer sparas aldrig på MatHems servrar.

Har du glömt ditt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord klickar du på "Logga in" högst uppe i högra hörnet och sedan på "Glömt ditt lösenord". Ange din mailadress som du registrerat hos oss så skickar vi instruktioner om hur du skapar ett nytt lösenord till din mail.

Övriga frågor och svar

Var aktiverar jag mitt leveranskort?
Lägg leveranskortet i varukorgen, när du godkänt din order aktiveras leveranskortet automatiskt den dagen du valt att få din order levererad. 

Har du fått en aktiveringskod anger du koden i rutan som finns på "Min sida" när du är inloggad på www.mathem.se

Hur använder jag mig av mitt presentkort?
På ditt presentkort har du erhållit en rabattkod, för att summan på ditt presentkort ska dras av från ditt köp måste denna kod skrivas in i rabattkodsfältet. Rabattkodsfältet finner du i slutet av din beställning uppe till höger på betalningssidan. När du skrivit in den koden som är på ditt presentkort tycker du på knappen ”OK”. Då dras automatiskt summan av från din varukostnad.

Specialerbjudanden

Italien

19,95 kr/st
Jmf.pris 9,98 kr/st
st

Blandad frukt!

Köp 7 kg blandad frukt hos oss på MatHem. Vi plockar ihop säsongens finaste frukter åt dig och du får dem bekvämt levererade till dörren.

Klicka här för mer information
Kundtjänst

Kontakta kundtjänst


Ring oss
020-15 10 10

Vardagar: 08.00-23.00
Lördagar: 09.00-18.00
Söndagar: 09.00-23.00


Maila oss
info@mathem.se


Vanliga Frågor

Leveranskostnaden varierar från 39kr beroende på när leveransen sker och hur långt intervall du väljer. Gå till sidan Leveranstider för att se dina möjliga leveranstider och kostnader. Leveranser för beställningar över 1500 kr är kostnadsfria. Handlar du varor för under 500 kr tillkommer expeditionsavgift på 95 kr utöver leveranskostnaden.

Abonnerar du på en färdig matkasse ingår ett Leveranskort Guld värde 1595kr och ger dig FRIA leveranser mån-fre hos oss. Detta betyder att om du har ett abonnemang på en färdig matkasse t.ex måndagar kan du enkelt köpa hem varor senare i veckan utan att betala någon leveranskostnad.

Dessutom erbjuder vi förmånliga leveranskort som ger dig fria leveranser för ett fast pris för dig som väljer att veckohandla hos oss.

Du betalar enkelt och säkert online med ditt Visakort, Mastercard eller American Express.

Vi erbjuder även fakturering via Klarna med 14 dagars betaltid. När du avslutar ditt köp väljer du betalningsmetod.

På sidan Frågor och svar kan du hitta fler svar på våra vanligaste frågor.